Gabriel José Bolaños (b. 1984 Bogotá, Colombia) is a Nicaraguan-American composer. He frequently collaborates closely with performers, and enjoys writing music that explores unusual structures and timbres, and frequently uses technology in his works. Bolaños received a BA in Music from Columbia University and a PhD in Music Theory and Composition from UC Davis. He is currently an Assistant Professor of Music Composition at Arizona State University, where he teaches courses in composition, analysis, music technology and acoustics.
Gabriel José Bolaños (n. 1984 Bogotá, Colombia) es un compositor nicaragüense-estadounidense. Le gusta colaborar con intérpretes para explorar nuevos timbres y estructuras musicales, y frecuentemente incorpora la tecnología en sus obras. Bolaños se graduó con una licenciatura en música de la Universidad de Columbia y un doctorado en teoría y composición de la Universidad de California Davis. Actualmente es Profesor Asistente de Composición en Arizona State University, donde imparte cursos de composición, análisis, tecnología musical y acústica.
During his residency at CMMAS, Bolaños will conduct research related to polytemporal music: music that combines different simultaneous tempi (speeds) and that features precise coordination of independent rates of acceleration and deceleration. Bolaños will use the studios at CMMAS to compose a series of short studies that explore polytemporal music. This is part of an ongoing research project that was recently awarded a Research and Development Grant from the Arizona Commission on the Arts. As part of this grant, Bolaños will develop technological tools to aid in the composition and performance of polytemporal music, and he will compose a percussion quartet with these tools.
Durante su residencia en el CMMAS, Bolaños realizará investigaciones sobre la música politemporal: música que combina diferentes tempos (velocidades) simultáneos, y que requiere una coordinación precisa entre diferentes tasas de aceleración y deceleración. Bolaños utilizará las instalaciones del CMMAS para componer una serie de estudios breves que exploran elementos de la música politemporal. Este proyecto forma parte de una agenda de investigación más amplia que recibió recientemente una Beca de Investigación y Desarrollo de la Comisión de las Artes de Arizona. Como parte de esta beca, Bolaños desarrollará herramientas tecnológicas para componer e interpretar la música politemporal, y con estas herramientas realizará un cuarteto de percusión.
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